Friday, January 1, 2016

مرغ سرخ کرده

این مرغ خیلی سریع و راحت و نسبتا خوشمزه است (*). قابلمه ای انتخاب کنید که همه مرغها تهش جا بشن. کمی روغن بریزید (من از معمول غذاها این رو یه کم بیشتر روغن میریزم). وقتی روغن داغ شد مرغها رو ته قابلمه بچینید و حرارت رو همچنان بالا نگه دارین. پودر پیاز و نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کنید. برای خوشرنگ و خوش طعم شدن کمی زعفران هم خوبه (**) و یک لیمو ترش کامل روش بچلونین. تو این فاصله احتمالا زیر مرغ کمی سرخ شده. مرغ و زیر و رو کنید و اگه دوست دارید کمی از ادویه این طرف هم بزنید. بعد از چند دقیقه دیگه سرخ شدن در قابلمه رو ببندید زیر شعله رو کم کنید (مثلا ۲-۳) و بگذارید ۱ ساعتی بپزه. در این مدت اگه ۱ یا ۲ بار مرغها رو این رو اون رو کنید خوبه ولی اگه نکنید هم میپزه.

اگه دوست دارین تو یک قابلمه کوچیک یه کم کشمش و زرشک و شکر و زعفران و روغن هم سرخ کنید و با پلو یه زرشک پلوی لذیذ میشه.

(*) من اکثر غذاهای مرغی رو با ران مرغ بی استخون درست میکنم. این مرغ هم به نظر من خوشمزه تره. هم خوردنش برای بچه ها و مهمانهای خارجی راحتتره! در ضمن جا دادنش تو قابلمه و فر هم راحته.

(**) من از دوستی یاد گرفتم که همیشه زعفران آب شده در یخچال داشته باشم. یک ظرف سس شیشه ای با در نازک پیدا کنید و هر هفته کمی زعفران در آب جوش حل کنید و توش بریزین و در یخچال نگه دارین. بعد از یک هفته کم کم رنگ و طعم خودش رو از دست میده! من از این زعفران هم برای پلو و هم برای غذاهایی مثل این مرغ استفاده میکنم.

No comments:

Post a Comment